onsdag 12. november 2008

DEPRESJON - INNLEGG 4


I dette innlegget vil jeg skrive om depresjon i psykiatrisk forstand blant tenåringer. Det er en sykdom som rammer stadig flere unge i dag, og det er derfor stor sannsynlighet for at vi som lærere vil få en eller flere elever i en klasse som har eller får denne sykdommen. Gunilla Olsson (2006) skriver at 1 av 20 tenåringer lider av egentlig depresjon, noe som vil si minst en i hver klasse. Lidelsen er økende, også blant barn i barneskolealder. I barneårene er depresjon like vanlig hos gutter som hos jenter, og ca 1 % av barna lider av depresjon. Når puberteten inntrår skjer det en dramatisk økning, ca opp mot 5 % lider av depresjon, samtidig som fordelingen mellom kjønnene endrer seg. Etter pubertetsalder er depresjon dobbelt så vanlig hos jenter som hos gutter.

Selv har jeg erfart sykdommen i nær familie, og vet at det er viktig for dem det gjelder å få hjelp så raskt som mulig. Jeg synes derfor det er viktig at vi som fremtidige lærere får et innblikk i denne typen lidelse, slik at vi kan kjenne igjen symptomene og kanskje fange opp signaler om at alt ikke er som det skal.

De tidlige tenårene er en intens søken etter en egen identitet. Puberteten står for døren og mange unge opplever stor usikkerhet og humørsvingninger. Forandringene skjer fort på alle plan. Tenåringene opplever både kroppslige og mentale endringer i prosessen mot det å bli voksen. Det er mange forventinger å leve opp til, og ikke minst er det viktig for dem å lykkes i det sosiale samspillet. Dette er noe alle må gjennom, og opplevelsen av ”problemer” i tenårene varierer sterkt fra person til person.

Vi har vel kanskje alle hørt at det er normalt å være deprimert i tenårene, men det er ikke det samme som depresjon i psykiatrisk forstand. Det å være nedstemt og trist er en normal reaksjon for alle når en opplever motgang, problemer eller ulykkelige hendelser. Tristhet og nedstemthet har som regel en eller annen opplevd årsak som ligger til grunn for følelsen, og står som regel i forhold til omstendighetene. I tillegg forventes den å gå over i løpet av relativt kort tid. Det må ikke forveksles med depresjon i psykiatrisk forstand, også kalt egentlig depresjon. (Olsson, 2006)


Egentlig depresjon/depresjon i psykiatrisk forstand og årsaker

Egentlig depresjon er en sykdom der det er en ubalanse mellom stoffen
e som er aktive i formidlingen av signaler mellom cellene i hjernen. Det innebærer med andre ord kjemiske endringer i hjernen som gjør at en får forstyrrelse i nervesystemet. I følge Buckman og Charlish (2002) er det ikke kjent om disse endringene er årsaken til, eller konsekvensen av, en depresjon.

I boken til Olsson (2006) kan vi lese at årsaken til at ubalansen oppstår fortsatt ikke er fullstendig avklart, men en regner med at det som oftest er en kombinasjon av ulike faktorer. Trolig er det et samspill mellom arvefaktorer i genene og påvirkning fra miljøet, f. eks stress i form av langvarige belastninger. Det som er klart er at ved egentlig depresjon skjer det forandringer både i følelser, tenkeevne og konsentrasjonsevne og i grunnleggende fysiske funksjoner som energi, søvn og matlyst.

Basis for en depresjonsdiagnose er alltid at det foreligger en forandring i stemningsleiet. En betrakter tilstanden som en sykdom når forandringene er så dyp, så langvarig og så omfattende at tilstanden ikke lenger står i noe rimelig forhold til livssituasjonen. I slike tilfeller følger det alltid med kroppslige symptomer, som f. eks. hodepine, vondt i magen, kvalme, forstoppelse, muskel- og leddsmerter og det å svette eller fryse. De som selv søker hjelp, gjør det oftest på grunn av de kroppslige symptomene. (Olsson, 2006)

De første tegnene

Det viktigste symptomet er en forandring i humør og stemningsleiet. Allerede tidlig i en depresjon kan en merke at tenåringen ikke greier å fungere slik han eller hun er vant til. Energien svikter både intellektuelt og kroppslig, den unge blir sliten og det er umulig å være aktiv og gjøre fremskritt. Aktiviteter som før var gøy, er ikke gøy lenger. Tenåringen trekker seg vekk fra samvær med andre og isolerer seg. Han eller hun får problemer med konsentrasjonen, fungerer merkbart dårligere på skolen enn før, og resultatene blir dårligere og karakterene går ned. Ofte ender det med at de vegrer seg for å gå på skolen, og mange begynner kanskje å skulke. I tillegg til nedstemthet kommer ofte en sviktende evne til å føle glede. Hos mange kjører tankene seg fast i negative mønstre, de føler seg verdiløs, og har problemer med å ta imot omtanke og omsorg. Selvtilliten og selvfølelsen er ”på bånn”, og den unge makter ikke å se det som tross alt er godt i livet.

Depresjonstyper

Det er ulike grader av depresjon, og betegnelsene er mild, moderat og alvorlig. I følge Buckman og Charlish (2002) opererer legene med fire ulike typer depresjon i tillegg til klassisk depresjon (også kalt unipolar depresjon), og jeg vil kort nevne de fire typene:

Bipolar depresjon vil si at pasienten veksler mellom depresjon og manisk atferd, og humørsvingningene kan være ekstreme. Det som er typisk for manisk atferd er at man er full av energi og kan være svært produktiv. Pasienten føler seg levende, har det bra og får utrettet mye. Men på sitt verste hindrer manien et normalt liv. Med andre ord veksler pasienten mellom å være enten ”langt nede” eller ”høyt oppe”.

Vinterdepresjon er en annen form for depresjon, der pasienten blir merkbart biologisk påvirket av mangelen på lys om vinteren. Symptomene er slapphet og et sterkt behov for ekstra mye søvn, dårlig konsentrasjon og hukommelse og økt appetitt. Andre symptomer kan være at en føler seg redd, irritabel, asosial, skyldig, elendig og apatisk.

Skjult depresjon er en tredje form, og er spesielt lumsk fordi pasienten klarer å skjule sin elendighet bak en glad fasade. Det er disse som uventet begår selvmord, og sammenbruddet kan skje uten forvarsel.

Fødselsdepresjon er en fjerde form, som rammer nybakte mødre. Den kan sammenlignes med en alvorlig depresjon, og kan oppstå rett etter en fødsel eller først et år senere.


Kriterier for egentlig depresjon hos tenåringer

I boka til Olsson (2006) fant jeg kriterier for egentlig depresjon hos tenåringer, utformet av Statens legemiddelverk 2004.
Fem av følgende ni symptomer, der ett eller to må være til stede det meste av tiden i løpet av minst to sammenhengende uker, skal ha ført til forverret funksjon.

1. Vedvarende tristhet eller irritabel sinnsstemning
2. Tapt interesse for aktiviteter som tidligere har engasjert pasienten
3. Energiløshet
4. Forandret appetitt eller kroppsvekt
5. Søvnvansker (søvnløshet eller økt søvn)
6. Psykomotorisk agitasjon eller treghet
7. Konsentrasjonsvansker
8. Tilbakevendende tanker om død og selvmord
9. Nedsatt selvtillit eller selvfølelse

Selvskading og selvmordstanker

Det er svært vanlig med selvskading og tanker om å gjøre slutt på livet blant ungdom som lider av depresjon. Det er derfor svært viktig, som tidligere nevnt, at den unge får kyndig hjelp så raskt som mulig. Det finnes ikke tall på hvor mange i Norge som skader seg selv. Selvskading rammer som oftest jenter/kvinner, men emnet er tabubelagt, og mørketallene er trolig store. (Aksjonsheftet, Rådet for psyk. Helse, 2005).

I en artikkel i Aksjonsheftet fra Rådet for psykisk helse (2005) kan en lese at den gjennomgående grunnen til selvskading er at den fysiske smerten overskygger en indre, psykisk smerte, og personer gjør det for å bearbeide og mestre vanskelige følelser, minner og situasjoner. Rett og slett som en avledning fra sin følelsesmessige smerte. Samtidig kan en lese at det ser ut som om selvskading er et nytt og økende uttrykk for å ha det vanskelig, på samme måte som spiseforstyrrelser var et økende problem en periode. Men det er viktig å ta enhver ungdom som skader seg selv på alvor, og prøve å forstå hvilke problemer som ligger bak, og hva hensikten med selvskadingen er.

I artikkelen kommer det fram at skolen spiller en viktig rolle for å fange opp signalene tidlig, og lærere og pårørende blir rådet til å kontakte PP- tjenesten, fastlegen eller en psykolog dersom de møter unge som skader seg selv. Unge som ikke er blitt møtt eller sett, er i risikogruppen, så hvis de møter en voksen som tar dem på alvor, kan det ofte være en lettelse i seg selv. Så dersom du som lærer (eller pårørende) oppdager at en elev skader seg selv, er det viktig og ikke rette oppmerksomheten mot selve skadene, men heller prøve å finne ut hva som ligger bak. En må aldri si at de ikke må gjøre det mer, men heller spørre hva som er vondt og vanskelig. En må ta den unge på alvor og søke videre hjelp hos fagfolk.

I Norge har det de siste par tiårene vært mellom 20 og 50 selvmord blant tenåringer hvert år. Dessverre ser det ikke ut for at tallet på selvmord blant ungdom har gått ned til tross for generelle informasjonskampanjer, krisetelefoner og lignende. Grunnen til dette er trolig at mange med depresjoner i tenårene forblir ubehandlet. Den mest effektive måten å hindre selvmord blant tenåringer på er å oppdage depresjonen tidlig og sørge for god behandling. Ved tunge depresjoner med risiko for selvmord trengs både legemidler og psykoterapi. Derfor må alle som er i kontakt med tenåringer, både foreldre og lærere, være i stand til å gjenkjenne en depresjon hos en tenåring. På den måten kan en sørge for at den unge får riktig hjelp før tankene på selvmord går over i handling. (Olsson, 2006)

Behandling av depresjon

Ved rask og riktig behandling av depresjon har den unge gode muligheter for å bli frisk. Ved alvorlig depresjon med selvmordstanker, kan det være aktuelt med innleggelse i psykiatrisk avdeling på sykehus for en periode. Ungdommer legges da inn på en egen avdeling. Ellers består behandlingen av ulike typer medisiner og samtaleterapier, og som oftest en kombinasjon av disse. De biologiske funksjonene i hjernen er de samme ved alle depresjoner, og medisinene virker på dis
se. Samtidig tyder forskning på at det er nødvendig med både medisiner og psykoterati i behandlingen av depresjon. Det finnes en rekke medisiner og ulike former for psykoterapi, men jeg vil ikke gå nærmere inn på det her. (Olsson, 2006)

Hva kan læreren gjøre?

Det er ikke alltid eleven selv søker hjelp, og det er der vi som lærer, i tillegg til familie og venner, kommer på banen. Vi kan ofte være en av de første som merker en forandring hos eleven. For mange unge kan det også ofte være lettere og snakke med en annen voksen enn den nærmeste familie. Noen ganger kan det være læreren som har den første samtalen med eleven, og da er det viktig at vi har litt kjennskap til denne typen sykdom, slik at vi vet hvordan vi skal møte eleven. Vi må da vite hva vi skal gjøre videre, og i første omgang er det ofte helsesøster som kobles inn. Hun kan formidle riktig hjelp videre for den det gjelder.

Som lærer er det viktig at vi møter eleven med respekt, empati og forståelse. Vi må også gjøre det vi kan for å legge til rette for at en elev som sliter med depresjon kan klare å gå litt på skolen. Selv om eleven gjerne er sykemeldt i perioder ved alvorlig depresjon, er det viktig med god tilrettelegging og tilpassing av individuelt program, slik at eleven klarer å henge med, og kanskje klarer å gå litt på skolen. Det er da viktig med godt samarbeid mellom skoleledelse, lærere, elev, foresatte og helsepersonell.

Undervisningsopplegg om psykisk helse

På nettsiden ”Psykisk helse i skolen”, ligger et undervisningsopplegg om psykisk helse for bruk i både grunnskolen og i videregående skole (se link under ”Kilder”). Programmene gir barn og ungdom kunnskap om psykisk helse, hvordan være venn for en som sliter og kunnskap om det lokale hjelpeapparatet.

Dette er et samarbeidsprosjekt for perioden 2004–2008. Deltagere er Sosial- og helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Mental Helse, Rådet for psykisk helse, Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning, Sykehuset Asker og Bærum HF og organisasjonen Voksne for Barn. Alle programmene skal effektevalueres og resultatene av evalueringene vil foreligge innen 2010.
I brosjyren for opplæringsprogrammene står det blant annet:

Programmene er tilpasset elevenes nivå og behov, på 1. trinn, på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Vi har også laget kurstilbud for lærere og andre grupper som jobber i ungdomsskole og videregående opplæring. Her er målet at du som lærer skal øke din kompetanse og bli bedre i stand til å forstå elever som sliter psykisk og få trygghet til å ta den første samtalen.

Jeg tar med et lite utdrag til:


Alle elever i grunnskole og videregående skole har ifølge opplæringsloven rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er viktig å hindre at barn og unge blir isolert, mobbet og trakassert. Økt kunnskap om psykisk helse vil bidra til at de som ikke har det så bra, får det bedre. Dette kan opplæringsprogrammene i Psykisk helse i skolen bidra til. Programmene er forankret i Generell del av læreplanen og Prinsipper for opplæringen i Kunnskapsløftet inkludert Læringsplakaten. Programmene oppfyller også sentrale kompetansemål fra Kunnskapsløftet, som f.eks. sosial, digital og muntlig kompetanse.

Jeg synes dette var interessant, og selv om samarbeidet er ferdig i første omgang nå i 2008, vil jeg anbefale alle å gå inn på linken
http://www.phis.no/default.asp?id=1220 og lese mer om dette. Kanskje dette kan være aktuelt for oss som lærer å bruke en gang?

Oppsummering

Som jeg nevnte i innledningen, har jeg selv erfart sykdommen depresjon (alvorlig grad) i nær familie. Selv om jeg etter hvert har lært en del om denne sykdommen og hvordan den arter seg, har jeg likevel lært mye av å fordype meg i dette innlegget.

Det som er viktig å huske på, enten det er som lærer, familie eller venn, er at depresjon er en alvorlig sykdom på lik linje med andre alvorlige sykdommer. Det er mange unge som sliter med denne sykdommen, og det er viktig at den som rammes får profesjonell hjelp så raskt som mulig, slik at de kan bli friske og få muligheten til å få et godt liv videre. Behandlingen består som regel av en kombinasjon av medisiner og psykoterapi. Vi kan hjelpe ved å lære litt om sykdommen og symptomene, slik at vi kan fange opp signalene. Ved å skape åpenhet omkring tabubelagte tema som psykiske lidelser, selvskading og selvmord, kan vi bidra til at flere får hjelp.

Det er viktig å ta den unge på alvor, og å bry seg dersom en merker endringer i stemningsleie, konsentrasjon og oppførsel, eller har mistanke om at alt ikke er som det skal være. Det kan selvfølgelig være mange årsaker til det, men det kan og være tegn på at ungdommen lider av depresjon som det er viktig å få behandling for. Dersom en oppdager selvskading eller får høre om selvmordstanker, må en ta det alvorlig og prøve å finne ut hva som ligger bak. En må ikke rette oppmerksomheten mot selve skadene vedkommende har påført seg selv. Det er viktig å møte de unge med respekt, empati og forståelse, og være villig til å lytte. Samtidig må vi være klar over egne begrensninger, og ikke nøle med å ta kontakt med helsesøster eller andre for å skaffe eleven videre hjelp. En må aldri love at en ikke skal si det til noen. Vi må alltid vise at vi bryr oss!!


Vil anbefale alle å lese mer om psykisk helse. Kan anbefale nettsidene til ”Rådet for psykisk helse”: http://www.psykiskhelse.no/

Kilder:

Aksjonshefte fra Rådet for psykisk helse (2005): Ungdom og psykisk helse.

Buckman, R. og Charlish, A. (2002): Å leve med depresjon. Notabene Forlag, Oslo.

Olsson, Gunilla (2006): Depresjon i tenårene – ung, trett og trist. Kommuneforlaget AS, Oslo.

Nettside:

Psykisk helse i skolen. Opplæringsprogrammer i psykisk helse:
http://www.phis.no/default.asp?id=1220 [lest 20.11.08]

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Kari :)

Jeg så at du brukte ordet egentlig depresjon i begynnelsen, og jeg lurte litt på hva det var. Men så så jeg at du hadde forklart det litt lenger ned :) Kjempe bra. Der lærte jeg hverrfall noe nytt :)

Du har skrivd og forklart veldig bra hva depresjon er, og det kommer tydelig fram at du har mye kunnskap.

Kjempe bra at du har fått med signalene og tegne, sånn at vi som fremtidige lærere vet hva vi skal se etter. Også bra at du har fått med hva vi må gjøre og vi ser ditte tegnene.

Jeg har jo en del depresjon i familien, og kjenner de igjen i de ulike typene du har beskrevet.
Det er viktig å vite om de ulike formene, fordi de bør behandles forskjellig. f.eks hjelper det med en sollampe (sånn lampe som fungerer som en sol på vinteren) eller det å til og med flytte til syden i de mørkeste månedene for en som har vinterdepresjon. Det betyr ikke at det hjelper de med aner typer depresjon

Har i grunn ikke noe å klage på :) Velig bra skrid, og ryddig og oversiktlig :)

- Rebekka :)

Kari sa...

Hei Rebekka!

Tusen takk for poitive kommentarer :) Ser det som positivt at du lærte noe nytt av innlegget, selv om du tydeligvis vet litt om emnet fra før! Håper jo at jeg med innlegget kan bidra til mer kunnskap og åpenhet om sykdommen depresjon.

Ellers synes jeg det er positivt når du kommer med egne innspill, som det med sollampe. Takk!

Kari :-)

Grethe Myhre sa...

Hei Kari!
Så bra innlegg! Det er oversiktleg inndelt, bra med avgrensingar og definisjonar tidleg i innlegget. Det er lett å lese og har gode bilete som understrekar emna. (Kvar har du funne dei?)

Som framtidige lærarar er veldig viktig å vite kva ein skal gjera dersom ein ser slike symptom hos ein elev. Og det er også viktig med førebygging. Derfor synst eg det var veldig nyttig med lenke til den sida med informasjon om korleis ein i skulen kan ta opp dette med psykisk helse. Verkeleg noko å ta med seg når me sjølv skal ut i skulen.

På slutten tek du med noko som eg synst eg UTRULEG viktig i møte med alle menneske. Ein skal ALDRI lova å ikkje sei ”det” til nokon. Då set ein seg sjølv, i beste fall, i ein utruleg vanskeleg situasjon og, i verste fall, ute av stand til å hjelpe utan å bryte tillit. I nokre tilfeller er ein også faktisk lovpålagd å informere vidare.
Eg har sjølv hatt denne sjukdommen og eg synst det var godt å få litt ”medisinske” ord på den og å sjå den litt ”utanfrå”. Tenkte også eg skulle be nokon i familien lese dette. Som du skriv er dette dessverre framleis eit tabubelagt emne, og då er det viktig med god informasjon, som til dømes innlegget ditt!

Kari sa...

Hei Grethe!

Tusen takk for gode, positive kommentarer! Synes det er veldig kjekt at du mener innlegget gir god informasjon. Det var jo en av tingene jeg håpet å oppnå, i tillegg til å lære mer om emnet! :)

Kari

Siv Helene sa...

Du har mange intresange innlegg !!
Ta turen innom bloggen minda vel
Send mailen din til Bloggensverden@live.com :)