torsdag 30. oktober 2008

INDIVIDUELL LOGG OG REFLEKSJON FRA GLSM PROSJEKT

* 28.08.08: Info om GLSM i klassen – Jeg var til stede

* 04.09.08: Aktuelle forskningsmetoder og skrivekurs – Jeg var til stede

* 06.10.08 kl 08.30- 13.30: Begynne med prosjektplan, i gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 08.10.08 kl 13.00: Veiledning med faglærer (Gry), gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 08.10.08 kl 13.30- 15.00: Fortsette med prosjektplan, i gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 09.10.08 kl 08.30- 12.30: Fortsette med prosjektplan, i gruppe – Thomas, Gunnar, Kari

* 10.10.08 kl 14.00: Frist til å levere prosjektplan på Fronter – ble levert 9/10

* 13.10.08 kl 13.15- 14.00: Møte med praksislærerne på Langeland – Thomas, Gunnar, Kari

* 14.10.08 kl 09- 13.00: Forberede gjennomføring av GLSM prosjekt, i gruppe – Thomas, Gunnar og Kari

* 15.10.08 kl 08.15- 10.30: Gjennomføre prosjekt på Langeland, i gruppe – Kari, Thomas og Gunnar

* 15.10.08 kl 11.00- 14.00: Jobbe videre med prosjekt, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 15.10.08 kl 14.00: Veiledning med faglærer (Gry) – Kari, Gunnar, Thomas

* 16.10.08 kl 08.15- 10.30: Gjennomføre prosjekt på Langeland, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 16.10.08 kl 11.00- 14.00: Skrive refleksjoner fra gjennomføring og fordele lesing til mandag, i gruppe – Kari, Thomas og Gunnar

* 20.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe med 1. Utkastet. Fikk hjelp av Charlotte med innholdsliste. I gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 21.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe videre med 1. Utkastet, i gruppe – Thomas, Kari og Gunnar

* 21.10.08 kl 09.30- 10.10: Veiledning med faglærer (Birgit), gruppe – Thomas, Kari og Gunnar

* 22.10.08 kl 08.30- 14.00: Gjøre ferdig 1. Utkastet, i gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 22.10.08 kl 14.00: Levere 1. Utkast til prosjektrapport på Fronter

* 23.10.08 kl 08.30- 10.50: Framføring av prosjektrapport, i gruppe sammen med andre grupper – Kari, Thomas, Gunnar

* 23.10.08 kl 11.30 – 14.40: Jobbe videre med prosjektrapport, i gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 27.10.08 kl 12.30- 15.45: Jobbe videre med prosjektrapporten, i gruppe – Kari, Thomas og Gunnar

* 28.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe videre med prosjektrapporten, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 29.10.08 kl 08.30- 14.30: Jobbe videre med prosjektrapport, i gruppe – Kari, Gunnar og Thomas

* 30.10.08 kl 08.30- 15.30: Jobbe videre, skrive drøftingsdelen, i gruppe – Kari, Thomas, Gunnar

* 31.10.08 kl 08.30- 13.00: Gjøre ferdig rapport; skrive sammendrag og lese korrektur, i gruppe – Kari, Gunnar, Thomas

* 31.10.08 kl 14.00: Levere prosjektrapport på Fronter




REFLEKSJONER FRA PROSJEKTET


Endelig- da var vi ferdige med prosjektrapporten i GLSM knyttet til matematikk! Etter fire uker! Det har vært et intenst arbeid, men samtidig har det vært utrolig lærerikt, og selvfølgelig kjekt :) De fleste gruppene har vært og jobbet på skolen hver dag, så vi har hatt felles lunsj. Så selv om det har vært kjekt å jobbe i gruppe og et lærerikt prosjekt, er det godt å bli ferdig med det. Gleder meg til klassen samles igjen:)


Så var det å prøve å sette ord på det jeg har lært, ikke alltid like lett, det. Vi var på 1. Trinnet, og hadde valgt differensiering som tema for vår oppgave. Det er jo et svært aktuelt tema, og har vært veldig interessant og jobbe med. Det er jo veldig stort fokus på dette med tilpasset opplæring og hvordan vi skal få til å differensiere undervisningen. Det er faktisk et aktuelt tema for oss allerede som studenter, når vi er i praksis. Så gjennom dette prosjektet føler jeg at jeg har lært veldig mye om akkurat dette temaet. Samtidig har vi fått repetert både læringsteorier, læreplaner og lovverk.


Både i LK06, læringsplakaten og opplæringsloven står det at alle elever har rett på tilpasset opplæring, og at det skal foregå både individuelt og i samhandling med andre. Her er det viktig å huske på at dette ikke bare gjelder ”svake” elever, men også de som er ”flinke”. Hvordan skal vi så få det til i store klasser med bare en lærer?


En ting som faller inn i hodet mitt når jeg tenker på det, er at det er ikke bare til å lage et opplegg for en klasse, og så dure i vei i klasserommet. Som lærer har vi faktisk et ganske stort ansvar for at elevene våre virkelig lærer det de skal, og at de når de oppsatte mål i henhold til Kunnskapsløftet. Det som er viktig å tenke på er at alle elevene har ulike forutsetninger for å lære, og det er mye som spiller inn her. Da blir utfordringen for læreren å legge opp undervisningen slik at alle elevene opplever mestring, og får nok utfordringer for å fremme videre utvikling og læring.


Det finnes jo flere måter å differensiere undervisningen på, og vi hadde valgt oss ut to ulike differensieringsmetoder som vi ønsket å prøve ut. I LK06 står det også at elevene skal få jobbe med problemløsning og utforskende oppgaver, og den ene differensieringsmetoden vi prøvde ut, var akkurat det. Elevene fikk jobbe med en åpen oppgave, der de skulle lage mønster med geometriske figurer etter eget hode. De jobbet både individuelt og i samarbeid med andre. Denne metoden fungerte veldig godt på 1. Trinnet, da den har lav inngangsterskel slik at alle elevene opplevde mestring. Elevene differensierte oppgaven selv ved å utvide mønstrene sine. Samtidig var det viktig for oss som lærere og ”strekke” elevene, slik at de utfordret seg selv litt. Elevene fikk også jobbe med konkreter, noe som er viktig i begynneropplæringen i matematikk.

Den andre metoden vi prøvde ut var en mer lukket oppgave, der eleven jobbet individuelt med å tegne mønster. Der var oppgavene delt inn i tre ulike vanskelighetsgrader, og elevene fikk oppgave etter hvilket ”nivå” vi og praksislærerne trodde de var på. Det er ikke så lett å vite hvilket ”nivå” den enkelte elev ligger på, så her fikk vi lære at dette med kartlegging er svært viktig i forkant av en slik oppgave. Det viste seg at det var flere elever som fikk oppgaver med ”feil” vanskelighetsgrad, men det løste vi ved å gi de oppgaver med en høyere eller lavere vanskelighetsgrad.


Også ved slike oppgaver er det viktig at læreren ”strekker” eleven. Det en må være obs på ved slike oppgaver, er at elevene hele tiden er i utvikling, og gjerne gjør ”bukkesprang” i utviklingen. Da må en være klar til å tilpasse vanskelighetsgraden eleven jobber på, slik at han ikke blir værende på det samme ”nivået” hele tiden. Denne typen differensiering krever veldig god oppfølging fra lærerens side.


Begge metodene hadde fordeler og ulemper, og derfor er det svært viktig, som det også står i læreplanen, å variere metodene. I lys av dette vil jeg likevel si at jeg synes metoden der elevene fikk den åpne oppgaven fungerte bedre på 1. Trinnet enn den mer lukkede oppgaven. Det er selvsagt flere ting som spiller inn. Både våre forutsetninger som lærere, selve oppgavene og hvordan de var utformet hadde noe å si for resultatet.


Uansett har dette vært utrolig lærerikt, og jeg vet jeg kommer til å ha dette med tilpasset opplæring og differensiering mye mer i tankene neste gang vi skal ut i praksis!

Ingen kommentarer: