mandag 22. desember 2008

REFLEKSJON OVER BLOGGING I PED. FAGET

Nå er det snart jul, og jeg hadde tenkt å skrive dette innlegget med en gang vi var ferdig med eksamen, men det ble som det ble - i siste liten....

Da vi startet pedagogikkfaget i høst, og fikk vite at vi skulle blogge i år også, ble jeg svært fornøyd. Jeg syntes at jeg lærte mye av bloggingen i fjor, og gledet meg til å ta fatt. Vi skulle skrive fem fordypningsinnlegg innenfor tema som var relevant i forhold til det vi gikk gjennom i pedagogikk. Det at vi kunne velge hva vi ville fordype oss i, var ekstra kjekt, for da kunne vi velge noe som vi var opptatt av og selv syntes var interessant. Så dette så jeg lyst på :)



Imidlertid viste det seg at det var vanskeligere enn jeg trodde å komme i gang, og det var også mye mer tidkrevende enn jeg hadde trodd på forhånd. Det var ikke bare til å skrive i vei ut i fra det vi hadde hatt om i forelesningene med Birgit. Vi skulle gå dypere inn i stoffet og leseren skulle lære noe nytt av å lese det vi skrev. Vi skulle ikke bare bruke pensumlitteratur, men også selvvalgt litteratur om emnet. Det tok tid å finne bøker om de ulike emnene, og det tok tid å lese og sette seg inn i stoffet. Men samtidig var det utrolig lærerikt. Jeg tror i alle fall selv at jeg lærer mye bedre ved å jobbe med stoffet på denne måten, enn bare å lese i pensumbøkene. Og så er det noe med å ha progresjon i arbeidet i forhold til i fjor...




I tillegg til å skrive innleggene skulle vi kommentere to andre medstudenter sine innlegg for hvert innlegg vi skrev. Det var ikke alltid like lett... Men det å kunne sette fingeren på hva som er bra og hva som er mindre bra, og kunne sette ord på det, er jo nettopp noe vi som framtidige lærere bør kunne. Så jeg syntes dette var en god måte å trene oss i å gi konstruktiv tilbakemelding på det andre skriver. Ofte måtte jeg lese et innlegg flere ganger, og noen ganger skrev jeg det til og med ut, før jeg klarte å se hva jeg likte, ikke likte eller savnet i et innlegg, og klarte å komme med en konstruktiv tilbakemelding. Derfor brukte jeg en del tid på å skrive kommentarer på mine medstudenters innlegg. Men jeg følte at jeg lærte mye av å lese andre sine innlegg, og prøvde å få lest gjennom så mange innlegg som mulig, og ikke bare de jeg var satt til å kommentere. Det var mange interessant innlegg å lese!


Da vi startet, hørtes det ikke så mye ut med fem innlegg, men etterhvert følte jeg at det var i meste laget. Under praksisperioden og GLSM perioden følte jeg at jeg hadde mer enn nok å gjøre, og hadde problemer med å få tid og overskudd til å tenke på blogginnleggene. Det gjorde at jeg følte jeg kom på etterskudd med bloggingen, og det ble mye å ta igjen. Kunne tenkt meg at GLSM perioden ikke kom så tett etter praksis, men, men... Stressnivået var til tider på topp, men jeg kom i havn til slutt!


En ting som skapte mye frustrasjon for meg i arbeidet med disse blogginnleggene, var når jeg skulle legge det jeg hadde skrevet ut i selve bloggen, for ikke å nevne det å laste inn bilder!!! Spesielt sistnevnte var en stor kilde til irritasjon, for jeg ønsket jo at innlegget skulle se fint og oversiktlig ut, med masse fine bilder... Men hver gang jeg lastet inn et bilde, la det seg på toppen, all teksten forskjøv seg og mellomrommet mellom avsnittene forandret seg. Mange ganger brukte jeg faktisk lenger tid på å legge inn bilder og ordne teksten enn å skrive selve innlegget! jeg var så sint og fortvilet enkelte ganger at det var såvidt at ikke dataen gikk på hodet ut vinduet ...!



Jeg skulle mange ganger ønske at dette hadde vært litt lettere å få til, men kanskje var det bare jeg som slet med dette...? Hadde det gått an å gjort det på en annen måte?


Men summa summarum må jeg si at jeg har lært mye av denne måten å jobbe med pedagogikkfaget på. Mange av emnene som de andre har skrevet om, og noen av de jeg har skrevet om selv, er emne jeg visste lite eller ingenting om fra før. Det å fordype seg i stoffet på denne måten, og samtidig lese det andre har skrevet, gjør at jeg husker mye bedre det vi har hatt om i pedagogikk dette halvåret, samtidig som jeg har lært mye om andre ting som er relevant for oss som lærere å vite eller kunne noe om. Nå venter jeg i spenning på fortsettelsen i dette spennende faget!


Til slutt vil jeg takke Birgit for innsatsen så langt! Du er kjempeflink til å variere undervisningen og gjøre faget spennende og interessant. For meg er du en stor inspirasjonskilde og motivator med din sprudlende måte å være på, din kunnskap og ditt engasjement! Virkelig et forbilde for oss studenter!! TAKK Birgit!! :)


Da gjenstår det bare å ønske alle en
RIKTIG GOD JUL OG ET GODT NYTTÅR!!
Gleder meg til å treffe alle igjen etter nyttår!







Ingen kommentarer: